Met verbijstering las ik zaterdag haar brief aan het bestuur. Al jaren probeert ze het netjes op te lossen, zelfs ten koste van haarzelf. En dan krijg je dit.
Zaterdag was het in m’n whatsapp het gesprek van de dag. Ik citeer uit die appjes:
‘Alles is er lelijk aan. Het is blijkbaar voor sommige mensen makkelijker om goed te zijn voor dieren dan voor mensen.”
“bizar! en zo treurig…”
Ja, dit is communicatie. Maar het is meer dan dat. Het is ego. Het is ten diepste zelfvertrouwen van de bestuursleden. Het heeft te maken met kennis en kunde. Zelfinzicht en nog veel meer. De manier waarop mensen communiceren heeft alles te maken met hoe ‘heel’ je van binnen bent.
Ik heb het natuurlijk over de crisis bij de PvdD.
Jaren probeerde ze het op de chique manier. En maar kloppen op deuren. Bestuur wakker schudden. Ze ging er zelf aan onderdoor (nov. ‘22) Mocht niet baten. En nu: rollen omgedraaid. Afgezet. Er zouden integriteitskwesties zijn. Mensen en communicatie en relaties. Ach, ach. Armoe.
Zo’n crisis wil niemand. Geen een bestuurder, zakenman of politicus. Dit is te voorkomen. Het bewijs dat doorlopend investeren in helder communiceren werkt. Het begint met het kennen van jouw waarden, jouw normen. Waarom zit jij in die rol? Voor je eigen eer en glorie of is de motivatie groter dan jijzelf bent? Of is het een combinatie?
Communicatie heeft alleen succes als er ‘zendtijd’ is. Wat ik daarmee bedoel? Nou, sta je open om dat te ontvangen wat die ander zegt? Dat klinkt makkelijk: ‘ja ik luister - zeg maar’ Maar daarmee ben je er nog niet. Ik heb ontdekt dat er drie filters open moeten staan wil communicatie landen.
Filter 1: Vertrouwen
Vertrouw jij jezelf? Vertrouw jij je gesprekspartner? In het geval van Ouwehand vs bestuur zat dit filter al veel te lang potdicht. Communicatie heeft dan geen enkel nut. Niets landt. Want er moet eerst iets anders - oud zeer (om maar met de titel van Bram Bakker zijn boek te spreken)- opgelost worden
Filter 2: Nut
De persoon met wie je spreekt vertrouwt jou en jij vertrouwt hem of haar. Mooi. Nu door. Lever je nut in wat je zegt? Is het voor die ander nuttig om te horen wat jij te vertellen hebt? Of denkt die andere ‘boeien…’ misschien herken je het volgende ‘ben je weleens op vakantie gegaan naar een wat onbekendere plek? Ja? En toen, wat gebeurde er toen je erover vertelde? Wat bleek? Ineens waren Sandra, Pieter en Aila er ook geweest. Hoe kan dat? Precies je snapt ‘m, filter nut was nu - onbewust - open bij je. De info had nu nut om binnen te komen.
Filter 3: Respect
En dan het 3e filter. Ik noem het vaak psychologische veiligheid. Hier zijn boeken over geschreven en als je jezelf snel wil bijspijkeren in dit onderwerp dan raad ik je Amy Edmonson haar boeken aan (+ haar TEDtalks). Als je met elkaar praat, voelt de ander zich dan echt vrij om te zeggen wat hij of zij wil zeggen? In een klaslokaal check je eenvoudig of dit filter open is. Gaan er handen de lucht in, durven leerlingen / trainees je vragen te stellen en opmerkingen te maken? Yes! Het filter respect is open. Zij voelen zich vrij. Eenvoudig door te trekken hè naar je jaargesprekken en bila’s met je leidinggevende. Het is niet zo moeilijk om te zien dat bij zowel Ouwehand als het bestuur PvdD dit filter echt potdicht zat.
En nu komt ‘ie: die filters werken onbewust. Open en dicht. Als jij en ik continu alle info ongefilterd door zouden laten, dan konden we allemaal naar een instelling. Die filters helpen ons dus in de meeste gevallen!
Als een gesprek niet lekker loopt, wat dan?
Nou, check je filters! Stel jezelf deze vragen:
Vertrouw ik mezelf, vertrouw ik de ander?
Lever ik nut in wat ik deel, levert hij/zij nut in wat hij/zij vertelt?
Voelt de ander zich vrij bij mij, check dit. (Als je deur van je werkkamer openstaat impliceert dit niet dat je ook benaderbaar bent voor je collega’s.) Voel ik me vrij om te zeggen wat ik wil zeggen?
Enkel en alleen als deze drie filters openstaan kan je een gesprek voeren!
Dus loopt een gesprek niet zo lekker: check je filters. En gooi het open!
‘Dat is toch hartstikke eng!’ Ja, klopt maar een verloren gesprek lijkt op korte termijn makkelijker en het onder het tapijt vegen ook, maar sneller dan je denkt ben je in een bestuurscrisis waarbij de kern is: communicatie.
En dan kost miscommunicatie wel meer dan die 24.000 euro per jaar, per medewerker die het nu al kost (Holmes rapport, 2021)
Mijn pleidooi: kijk in de spiegel. Blijf doorlopend leren, groeien en ontwikkelen. Reflecteren op de manier waarop jij communiceert, dat helpt.
Want…
You’re only as good as you can communicate!
#ouwehand #pvdd #intoacademy #allesiscommunicatie #gesprek #komtrainen #nietdieandermaarjij #ontwikkeljezelf #sterkerdoorbeterecommunicatie