Thuiswerken: de 5 beste tips voor een succesvolle thuiswerkdag
24 november 2020 
2 min. leestijd

Thuiswerken: de 5 beste tips voor een succesvolle thuiswerkdag

Door: Lianne Schonewille 

‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan.’  Dat vraagt aanpassingsvermogen, mentaal en fysiek. Voor zowel je mentale als fysieke gezondheid geven we je vijf praktische tips als het gaat om thuiswerken. Deze tips zullen je helpen om mentaal als fysiek beter en effectiever en productiever je thuiswerkdag door te komen. Want naast voordelen zoals; het indelen van je eigen tijd, geen files en je favoriete playlist op de achtergrond; kan thuiswerken soms best uitdagend zijn.

Deze 5 praktische tips voor effectief thuiswerken gaan je zeker helpen!

  1. Doe alsof je naar je werk gaat
    Om in de ‘workmode’ te komen kan het enorm helpen om je werktijd tijdens het thuiswerken te ‘markeren’. Deze tip gaat je werkdag echt anders maken =.Voorheen deed je dat ‘markeren’ misschien door in de auto te stappen naar je werk of door koffie te halen. Deze routines geven je brein een signaal dat je naar je werk gaat, terwijl je start met thuiswerken. Dat signaal helpt jou én je brein om in de ‘workmode’ te komen. Dit fenomeen wordt ook wel ‘fake commuting’ genoemd. Letterlijk vertaald; ‘nep woon-werkverkeer’.

    Hoe kan ik dan ‘fake commuten’?

    Doe je pantoffels uit, trek andere schoenen aan, maak een ommetje, rijd/fiets een rondje of haal koffie in de buurt. Er zijn genoeg manieren om je brein te laten denken dat je naar je werk gaat, terwijl je gaat thuiswerken. Dus, dat worden de komende week extra koffie to-go’s om in de thuiswerk-workmode te komen. (Vervelend zeg.)

  2. Neem pauzes tijdens het thuiswerken
    Even naar de printer lopen, of naar het koffiezetapparaat; met thuiswerken is het toch net allemaal ietsje anders. Vergeet daarom niet om pauzes te nemen! De Pomodoro methode kan je hierbij helpen.1. Besluit welke taak je gaat doen
    2. Stel de kookwekker in op 25 minuten
    3. Neem een korte pauze (5 min.)
    4. Elke vierde ‘pomodoro’ (blok van 25 min.) neem je een langere pauze (15 – 30 min.)

    In onze training prioriteiten stellen leren we je hoe je deze techniek implementeert en geven we je nog meer gouden tips op het gebied van time-management.

  3. Blijf elkaar zien/horen: ook als je thuiswerkt
    Tijdens het thuiswerken kun je je soms best alleen voelen. Zelfs die collega met die flauwe grappen ga je waarderen als het dagen zo stil is om je heen.
    (Er gaat een vis naar de dokter. “Ik zie het al”, zegt die meteen. “Uit de kom!”) HA-HAMisschien voelt die ‘zoveelste’ digitale vrijmibo of bingo als een mega-geforceerde-semi-spontane-verplichting, maar onderschat het psychologische effect niet. Het is makkelijk de verbinding kwijt te raken als je veel alleen zit door het thuiswerken en die contactmomenten mist.

    Plan daarom ook een koffiedate in via Zoom met je een collega, je zult merken dat die ‘energie’ weer terugkomt.

  4. Elimineer (onnodige) afleidingen
    Pushnotificatie van je meeting die je anders vergeet; handig en effectief. Pushnotificatie van je vriendin die een kattenfilmpje stuurt; niet handig en ineffectief. Privé, maar ook zakelijk zijn niet alle notificaties helpend. Kijk eens kritisch naar alle notificaties die jouw concentratie verbreken. Schakel ze direct uit, je zult merken dat je concentratie op een taak veel beter beschermd blijft.
  5. Vergroen je thuiswerkplek
    Groene vingers of niet, dat groene (nep)plantje maakt je 15-19% productiever op de werkvloer. Ook neemt je concentratie toe en maakt het je tevredener.Dus werkgevers; leuke én effectieve attentie voor al die harde (thuis)werknemers!Dit maakt het thuiswerken toch net dat stukje leuker. Welke tip helpt jou tijdens het thuiswerken?

 

Over de schrijver
Leo Benneker
Door

Leo Benneker

op 24 Nov 2020

Alle 5 de tips zijn prima. En ook herkenbaar.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down