09 november 2021 
3 min. leestijd

Oefeningen met feedback

Oefeningen met feedback

Of ik een blog wil schrijven over feedback . . . Pfff, alweer!? Daar is al zoveel over geschreven, en echt niet alleen maar door mij.

Bekende kost

Feedback geven en feedback ontvangen. Allemaal wel bekend toch?

De stappen, de aanpak, het belang van ‘het bij jezelf houden’, geen oude koeien uit de sloot halen maar praktisch en concreet, op basis van een recente (werkelijke) situatie... wat het met JOU doet en wat je de ander wil vragen (voortaan) anders te doen.

Het doen is overigens nog een ander verhaal maar daarvoor kom je natuurlijk naar onze training Feedback geven.

Minder bekende kost

Waar volgens mij nog niet zoveel over geschreven wordt is een meer psychologische visie op feedback; de ontstaansgeschiedenis van ‘gedoe’ tussen mensen waarbij het leren geven of ontvangen van feedback zo nuttig en nodig is. Wat mij betreft start oefenen met feedback dan ook bij wat meer psychologisch zelfinzicht. 

Ik zie altijd een lijntje met de zogenaamde Dramadriehoek, een model uit de Transactionele Analyse waar ik in dit artikel meer over vertel. De tegenhanger van de Dramadriehoek is de Winnaarsdriehoek (zie hieronder), een snel te begrijpen model waarmee een hoop drama tussen mensen voorkomen kan worden.

Want in plaats van het slachtoffer uit te hangen of de ander te gaan redden en op enig moment het zat te zijn waarna je de aanklager wordt, doe je er verstandig aan om realistisch te blijven, helpend te zijn (zonder het van de ander ‘over te nemen’) en... en nou komt ‘ie... assertief te zijn (wil je meer weten over dit model, klik dan hier voor het bijbehorende artikel).

 



Ik ben ervan overtuigd dat assertief zijn enorm gaat helpen bij het durven geven van feedback. Maar assertiviteit wordt nog wel eens verkeerd uitgelegd. Als ik trainees om hun persoonlijke definitie van assertiviteit vraag, krijg ik meestal reacties als:

Opkomen voor mezelf . . .

Wat aan dit zinnetje ontbreekt is een stukje achter de komma

Opkomen voor mezelf, met behoud van de goede relatie.

 Want uitsluitend opkomen voor jezelf kan behoorlijk agressief worden. Houd je ook nog rekening met de ander en weet je op die manier de relatie goed te houden, dan pas kun je spreken van assertiviteit in de ware zin van het woord.

Oefeningen feedback geven en ontvangen

Hoe je dat doet? Hiervoor grijp ik nog wel eens terug naar de volgende ‘6 eenvoudige regels voor een gezond, gelukkig en drama-vrij leven’. En tot mijn grote spijt heb ik geen bron... ik weet alleen dat ik er zelf ontzettend veel aan heb gehad. Jij vast ook! Hier komen ze: oefeningen feedback geven met deze 6 regels.

Regel 1

Vraag 100% van je tijd voor 100% wat je verlangt

Regel 2

Vraag en geef permissie voor 3 mogelijke reacties hierop:

  • Ja zeggen
  • Nee zeggen
  • Van gedachten veranderen

Regel 3

Klaag de ander niet aan, maar bespreek je behoefte 

Regel 4

Red de ander niet maar heb vertrouwen in zijn/haar eigen vermogen

Regel 5

Sta open voor feedback, blijf alert en waakzaam

Regel 6

Wees eerlijk

Hoewel alle regels van belang zijn vond ik destijds regel 2 het meest treffend. Immers, als jij werkelijk leert te ‘verdragen’ dat op jouw vraag over iets waar jij behoefte aan hebt, OOK nee gezegd mag worden... dan heb je al de helft gewonnen in het goed houden van de relatie. Net als bij feedback mag de ander zeggen dat wat jij verlangt voor hem/haar niet mogelijk is (om welke reden maar ook). 

Want feedback is niet hetzelfde als kritiek... maar daarover een andere keer meer!

Wil je meer feedback geven en ontvangen oefeningen? Dan is onze training Feedback iets voor jou. 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down