05 januari 2021 
in Nieuws
5 min. leestijd

Het leven van een ondernemer in tijdperk Corona

BLOG
28 april 2020

Dit is mijn verhaal. Het leven van Ingrid Nagel, ceo Into Academy. Ondernemer in tijdperk Corona

Wordt het Amsterdam, Den Bosch of Zwolle?
Dát was de vraag waar we ons mee bezighielden. Waar komt de 2e vestiging van INGRID+ Academy? Het leerconcept slaat aan. Vele organisaties hebben het omarmd. In december belde mijn account met de mededeling dat ik een groei van 173.3% had doorgemaakt. Maandag 9 maart bracht ik nog een dag met een businesscoach door. Het onderwerp: scaling up!
Corona was ver weg.
Hoewel, ik volg die week het nieuws alsof ik zelf journalist ben. Ik weet het nog goed en zal het moment nooit vergeten; ik krijg vrijdag 13 maart een appje met een link en de tekst ‘vind jij interessant.’ Een link naar een artikel vol feiten van around the globe. Ik ontwaak. De wereld draait even niet door om met Matthijs’ woorden te spreken. Mijn wereld komt stil te staan. Ik ben alleen. Op kantoor. We schrijven vrijdagmiddag 13 maart om 15:30 uur. Het raakt me als een mokerslag. Dit. Is. Foute. Boel. Niets geen Amsterdam. Den Bosch. Of Zwolle. Corona strooit roet in het eten. Wat zeg ik? Maakt dat het eten al zijn smaak verliest. Met een vol hoofd kom ik thuis. En denk me 24/7 een slag in de rondte. Hoe gaan we dit doen? Allereerst mijn gezin. We besluiten die vrijdagavond nog om in vrijwillige quarantaine te gaan.
Zaterdag komt mijn hoogzwangere zusje.
Dit weekend zou ik haar twee kids hebben zodat zij nog even kon uitwaaien met haar man op Vlieland. Ze komen binnen met de melding ‘we gaan niet’. Stel dat NL besluit het openbaar vervoer plat te leggen dan kom ik nooit meer van dat eiland. Goed punt. Het zijn gekke tijden en we weten niet waar het heengaat. Ik informeer hoe zij staan tegenover vrijwillige quarantaine. We besluiten die ochtend nog de school te mailen dat wij homeschooling gaan doen. Onze kinderen zitten bij elkaar in groep een/twee en groep drie. We gaan met elkaar in quarantaine.
Van de nood een deugd maken
Spreekwoorden. Om eerlijk te zijn; ik gooi ze altijd door elkaar (ask my family). Welnu. Waarom heb ik het over dit oude spreekwoord? Hoe dan? Hoe zit het met jouw baan? Met jouw business? Jouw onderneming? Hoe ga jij van ‘de nood’ een ‘deugd’ maken? Ik heb zo’n beetje alle 264 emoties wel ervaren (volgens ‘Plutchiks weel of emotions’) de afgelopen weken. What a ride!
En it’s just a start.
Ik ging vechten.
Direct schoot ik in standje overleven. Dat weekend van 13 maart heb ik 24/7 gewerkt.
Ik moet.
Ik ben verantwoordelijk voor een team van zes mensen en dan nog mijn schil aan freelancers. Dus ja.
Ik moet.
Niet mijn hoofd langen hangen. Nu ook sterk zijn. Schouders eronder. Flexibel zijn. Daadkrachtige, innovatieve en energieke Ingrid zo kennen ze mij. Oplossend vermogen 300% Dus ook nu. Toon daadkracht, zet door. Omdenken. Nu. Hup. Gas erop. En zo deed ik.
Ik moet.
De Academy ging op slot. Ook al trainen we altijd in groepen van max. 8 deelnemers. Ik neem het risico niet.
Ik moet.
Geen trainingen. Lege zalen. Hoe schrijnend dat ik juist de laatste training in de Academy mensen uit Brabant in de training had. Echt waar. Inclusief handen schudden. Want die Wuhanshuffle? Daar was geen wennen aan. Sterker nog ik werd er boos op aangekeken ‘lekker is dat dus ik krijg geen hand van jou’. Wat een heerlijke verontwaardiging was dat, één waar we ons nu niets meer bij voor kunnen stellen. Hoe verder? Dan maar online!
Ik moet.
De online classroom was snel ingericht. Mijn geweldige team schakelden razendsnel met me mee. En volgden trainingen, webinars en sessie over online lesgeven. We lazen alles wat er maar te lezen viel over didactiek in online lesgeven! We doen niets liever dan offline communicatietrainingen geven, dit wilden we niet maar wat voor opties hadden we?
Ik moet.
We kozen Zoom. Wat een waanzinnige app is dat. Intuïtief. Makkelijk in gebruik. Honderden mensen verwelkomde we 17-20 maart in de online classroom. Want een schrale troost: we zijn de enige niet. Dan de keuze: wat bied je je members, welke trainingen wil je nog door? Ik kies er vier. Wil ik dat diep van binnen? Nee.
Ik moet.
Ondertussen was ook het thuisonderwijs opgestart. Een zoon van vijf en een dochter van zes gingen nu naar kantoorschool. Tenslotte heeft mama nu trainingszalen genoeg leeg. Ruimte te over. Van de nood een deugd maken. Wordt dat ermee bedoeld?
Ik moet.
Dan ga ik terug naar de kern. Waarom bestaat mijn bedrijf? (10-10-20 al tien jaar!) Wat is onze why om het in de populaire taal van Sinek te zeggen? Dat is simpel. Relaties sterker maken. Daar gaan we voor. Want verbinding is de basis. Een mens wordt gelukkiger van goede relaties. We kunnen niet zonder! Een mens heeft twee dingen nodig. 1. Erkenning en 2. Gehoord worden. Aandacht. Dus als jij kan reflecteren op jouw gedrag in een situatie. Als jij kan reflecteren op jouw manier van communiceren. Als jij kan reflecteren op jouw manier van presenteren. Van omgang met je tijd. Als je dat kan. Dan worden je relaties sterker! Die met jezelf als eerste. Als ook de relatie tussen jou en je collega. Tussen jou en je leidinggevende. En dat de relatie met familie en vrienden nog sterker wordt is een mooie bonus! Waarom dan die enorme haast met het ombouwen van al die trainingen? Worden daar relaties sterker van? Eerlijk? Om er nog maar een spreekwoord tegen aan te gooien: het kwartje viel.
Ik moet niets.
Ik besluit direct mijn team te informeren. Change of plans. Ik verlang naar rust. Naar overzicht. Naar voor mijn missie gaan staan. Naar ‘er zijn’ voor mijn fijne relaties. Horen waar ik hen echt kan helpen. En besluit dat een slogan uit onze training Klantgericht werken mijn punt kernachtig samenvat. “Een nieuwe klant werven is vele malen duurder dan een bestaande klant behouden!’ Leuk die enorme ondernemersdrive maar hier bleek het spreekwoord Haastige spoed is zelden goed actueler dan ooit. Vanwaar die haast?
Ik moet niets.
We zitten in de zevende week. Wat we doen? Relaties sterker maken. Onze huidige klanten: die verdienen onze aandacht. Daar steken we al onze energie in! En innovatief? Ja maar wel op het niveau dat je van ons gewend bent! Voor nu zeg ik: stay tuned. Er komt iets moois aan. Waarbij jij start met het versterken van de belangrijkste relatie die er is en die sowieso heel je leven meegaat!
Oh ja en over mijn bedrijf?
Ja, er zijn veertig trainingen tot nader order uitgesteld.
Verdrietig? Ja. Stressvol? Ja. Pijnlijk? Ja.
Maar even serieus hoe is het met je inner soul?
Dat doet ertoe. Dat is waar het omdraait. Dat maakt het verschil.
En nu. Gaan we bij de pakken neerzitten?
Ik ben niet van plan om dat spreekwoord te testen in real-life!
Niets moet.
Houd moed.
Ingrid Nagel
Directeur Into Academy
Over de schrijver
Bewust groeien. Een sterker mens te worden. Hoe? Door je vaardigheden in communicatie, presentatie en persoonlijke ontwikkeling te versterken. Door te reflecteren op jezelf. Welkom in de Academy.
Reactie plaatsen