29 januari 2021 

Online presenteren tips nodig? 5 tips voor succes! | Into academy

Door: Lettie Ambagtsheer


Als jij beter online wil presenteren dan zit je goed. Vandaag ongeveer een jaar geleden stond de wereld op zijn kop en voor mij als ‘rondreizende’ trainer nog een beetje extra: van de ene op de andere dag was mijn agenda TOTAAL LEEG! Deelnemers belden af, MBO-scholen gooiden de boel dicht, we namen zelf het besluit op slot te gaan. 

Ervaring met online
Ik heb me een paar maanden zorgen gemaakt en me serieus het belang van mijn vak in twijfel getrokkken. Want laten we eerlijk zijn, als trainer/coach heb je nou niet echt een ‘vitaal beroep’. Maar, ik ben er weer. Niet alleen voor wat betreft mijn agenda en klanten die soft skills-trainingen nog steeds (en misschien zelfs nog) belangrijker vinden. Maar zeker ook voor wat betreft mijn ervaring met ‘online’. 

Online presenteren net zo effectief als live
 Want wat blijkt? Ik vind het leuk, ik vind het bijna net zo effectief als live. Zelfs na 20 jaar ervaring voelt dit spannend om te zeggen maar dan toch – ik ben er goed in! 
 Online presenteren en interactie is ‘mijn’ ding. 

Maar natuurlijk heb ik ook de nodige missers gemaakt én ben ik nog steeds aan het leren. En het blijft ontdekken en prutsen aan werkvormen die live gewoon een logische kwestie zijn. Zoals een stapel post-its en een handvol stiften, daarvoor moet ik nu alternatieven bedenken. Hartstikke leuk! 


Voordelen van online presenteren
En behalve de uitdagingen zijn er ook de nodige voordelen te benoemen voor online coachen, trainen en vergaderen. Ik gun het iedereen om niet meer 
twee uur reistijd te hebben om op tijd op je locatie te zijn en je te installeren. Ik gun het elke deelnemer om tijdens het thuiswerken lekker met de hond of kat op schoot met de lekkerste koffie van de hele wereld (namelijk die bij jou thuis) aan de slag te kunnen. 

Er zijn echter wel wat belangrijke inzichten die het leven van een online trainer een stuk makkelijker maken. En die deel ik graag met jullie. Onderstaand mijn top 5 tips voor succesvol online presenteren. 

 

Tip 1 – Heb de basics op orde

Het lijkt een open deur maar niet alleen overkwam het mijzelf.  Ik hoor nog regelmatig anderen hiermee worstelen: zorg dat je internetverbinding op orde is! WiFi instabiel? Dat merk je natuurlijk pas als je MIDDEN in je sessie met 30 deelnemers zit.

Dat soort te voorkomen ellende wil je gewoon niet. Schaf een WiFi versterker of (wel zo snel en wel zo goedkoop) wat meters internetkabel aan en ga ‘old skool’. Alles beter dan een haperend beeld, rafelige teksten of vastlopende filmpjes. 

 

Tip 2  – Sta je mannetje 

Ook al zitten de meesten tijdens een online sessie, zorg dat je je mannetje staat.

Pak de regie, wijs nog meer dan anders ‘iemand aan’. Stel een vraag en noem zonder hapering direct de naam van degene wiens antwoord je graag hoort. Voorkom ongemakkelijke ‘wacht-stiltes’ tijdens een online meeting of presentatie. Dit doe je door een open vraag te stellen en direct iemand aan te wijzen. Durf de regie te nemen en laat je niet tegenhouden door spreekangst. 

Gebruik nog meer dan anders de namen van je deelnemers (‘wat leuk dat je dit vraagt Jan’ / ‘ik zie dat je je hand opsteekt Samirah, vertel!’ / ‘okay, zoals Mo dus net zei . . .’) Alleen zo houd je iedereen betrokken en alert. 

 

Tip 3 – Maak en bewaak een strakke agenda 

Ook al ben je een ervaren trainer, gespreksleider, coach of welke rol je ook maar online pakt: bereid je nog beter dan anders voor. Loop je programma de avond van tevoren nog eens slide voor slide door. Wees daarbij kritisch op het aantal onderwerpen (altijd teveel!) en controleer je agenda.

Want online is tijd, of beter gezegd, het bewaken en afbakenen van de tijd, nóg belangrijker. Waarom? Omdat een online sessie nooit (je leest het goed!) maar dan ook nooit langer dan 1 uur achter elkaar moet duren. Je brein kan dit stomweg niet aan.

Ieder blok een pauze
Heb je een programma van een dagdeel? Prima! Maar hak die op in blokken van 45-60 min met steeds een pauze van 10-15 minuten. En ook hiervoor geldt: pak nog duidelijker de regie. “Lieve mensen, het is nu 10.00 uur, we lassen een korte pauze van 10 minuten in dus ik zie jullie graag weer om 10.10 uur. Log alsjeblieft niet uit, zet je camera uit en je microfoon op stil. Dan zie ik jullie weer om tien over tien, tot zo!’
. Waarna je vriendelijk zwaait en zelf het goede voorbeeld geeft.

Vertoon zelf het gedrag dat je graag zou willen zien, namelijk: op tijd komen. Zorg daarom dat je altijd een paar minuten voor de tijd (weer) aanwezig bent.

Tip 4 – Zorg voor afwisseling 

Niets is erger dan steeds weer dezelfde leerstijl voorbij te zien (of horen komen). Sommigen vinden het inderdaad prettig om theorie al luisterend of kijkend tot zich te nemen. Anderen moeten juist lekker experimenteren en erop reflecteren.  

Online is het ik-haak-af-effect van ‘meer van hetzelfde’ 10 x erger.
Ga maar na, j
e kúnt immers lekker even afdwalen (met die eerder genoemde hond of kat op schoot en dat overheerlijke eigen kopje koffie), geen kip die dat in de gaten heeft. 

Behalve dan die betere online trainer. Die is namelijk nóg alerter op wat er te zien is, en die speelt daar acuut op in.

Mijn advies is dus om continu af te wisselen in zenden, ontvangen, tekenen, lezen, staan, kijken/luisteren of typen. Een andere oplossing voor afwisseling is om heel scherp naar je deelnemers te blijven kijken. Hiermee kom ik op mijn laatste tip . . . 

 

Tip 5 – Storingen hebben voorrang 

Een gouden regel die altijd al gold in trainersland maar online net zo hard geldt. Dat is die regel van ‘storingen hebben voorrang’.  Zie je je deelnemers steeds vaker ‘afdwalen’, zich uitrekken, op hun stoel draaien, hun telefoon erbij pakken of even weglopen? Negeer het niet maar benoem het en vraag er op vriendelijke wijze op door.

“Hee Piet, ik zie dat je je uitrekt . . . gaat het nog?”

Houd het neutraal en zet het meteen als werkvorm in. Dit doe je door bijvoorbeeld met je handen horizontaal heen en weer te bewegen en de groep als geheel te vragen: “Hoe gaat het met de rest? Hoe zit het met jullie energie?”

Check even in
Wissel je handgebaar af met je duim omhoog en vervolgens naar beneden zodat je deelnemers zelf kunnen bepalen welke van de 3 ‘cijfers’ ze hun energie geven. Zijn er wat duimen naar beneden of ‘zo-zo’s’? Wacht dan niet maar handel meteen. Las een pauze in, geef desnoods een opdracht voor tijdens de break zodat je programma niet helemaal in de soep loopt maar geef aandacht aan deze storing.  

Doe je er niks mee, dan krijg je het later namelijk dubbel en dwars terug doordat deelnemers moe en daardoor minder betrokken zijn. Storingen hebben dus in ieders belang altijd voorrang!

Meer weten over online presenteren en interactie? Onze trainers kunnen een (in-house) maatwerk training geven voor jou en/of je team of bedrijf. Volg je een sessie bij Into Academy? Dan gaat de kwaliteit van jouw online meeting en die van jouw omgeving gegarandeerd omhoog. Interesse gewekt over online presenteren? Informeer naar de mogelijkheden via hallo@intoacademy.nl  of via onderstaand formulier. 

Contact

  •    
Over de schrijver
Reactie plaatsen