Weer aan het werk? Skip de vakantiedip!
17 augustus 2021 
in Nieuws

Weer aan het werk? Skip de vakantiedip!

Je vakantiedip kan je niet fixen. Er bestaat namelijk geen quick-fix voor dat sombere gevoel dat je bekruipt als je terug bent op je werkplek.

Voorkomen is genezen
Niets meer niets minder. Want die vakantiedip die je ervaart na je vakantie is niet zo 1-2-3 op te lossen. Veel mensen willen de dag dat je weer aan het werk gaat zo lang mogelijk uitstellen. Begrijpelijk, als je op vakantie iedere ochtend op half negen aan een café americano zat te nippen terwijl er een verse roomboter croissant naar je zat te lonken.

Back to to basic
Omdat jouw café-croissant-routine nu drastisch veranderd in automaatkoffie-banaan-routine zijn je hersenen van slag. Je kan moeheid, concentratiegebrek, droefheid, weemoed en een onverschillige houding ervaren. Het beginnen aan je dagelijkse leven na onze vakantie maakt ons niet blij. Dat hoeft niets te zeggen over de inhoud van jouw dagelijks bestaan, maar het is de overgang die het ons moeilijk maakt.

Waarom ervaar ik een vakantiedip?
Naast het gemis van een lekker zonnetje, vrijheid, lekker eten is de oorzaak hiervan voornamelijk biologisch van aard. De gelukstofjes in jouw hersen zijn namelijk uit balans. Je vakantie is namelijk een broeinest voor geluksstofjes zoals endorfine, dopamine en serotine: het vakantiegevoel. Je dagelijks leven omvat in de regel minder triggers voor deze geluksstofjes. (Sorry: vakantiedip!)

Wat triggert die stofjes dan?
Genotsmiddelen zoals alcohol, nicotine maar ook lekker eten stimuleren de productie van de geluksstofjes. Niet alleen genotsmiddelen maar ook het samenzijn met andere mensen, lichamelijk contact, een ontspannende massage en lichamelijke inspanning. Misschien denk je: die triggers zijn ook aanwezig in mijn dagelijks leven. Echter op vakantie ervaren we veel minder stress, stress heeft een remmende werking op de aanmaak van deze stofjes.

Hoe kan ik dan die dip voorkomen?
Wees je bewust van wat jou een geluksgevoel geeft op vakantie. Wordt je intens gelukkig van koffie op een terras? Of het kijken naar een ondergaande zon? Een avondwandeling op een zwoele zomeravond? Reflecteer eens op de geluksmomenten en kijk hoe je ze hier ook meer kan creeeren.

Kijk ook naar wat je stress geeft of je goede humeur onderdrukt. Deze ‘geluksremmers' zijn vaak anders in te richten. Ervaar je vaak stress op je werk? Stress houdt vaak verband met zelfmanagement en timemanagement. Wellicht is de training Omgaan met stress of Prioriteiten stellen dan wat voor jou.

Go vakantievibes!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

17 augustus 2021 
in Nieuws

Weer aan het werk? Skip de vakantiedip!

Je vakantiedip kan je niet fixen. Er bestaat namelijk geen quick-fix voor dat sombere gevoel dat je bekruipt als je terug bent op je werkplek.

Voorkomen is genezen
Niets meer niets minder. Want die vakantiedip die je ervaart na je vakantie is niet zo 1-2-3 op te lossen. Veel mensen willen de dag dat je weer aan het werk gaat zo lang mogelijk uitstellen. Begrijpelijk, als je op vakantie iedere ochtend op half negen aan een café americano zat te nippen terwijl er een verse roomboter croissant naar je zat te lonken.

Back to to basic
Omdat jouw café-croissant-routine nu drastisch veranderd in automaatkoffie-banaan-routine zijn je hersenen van slag. Je kan moeheid, concentratiegebrek, droefheid, weemoed en een onverschillige houding ervaren. Het beginnen aan je dagelijkse leven na onze vakantie maakt ons niet blij. Dat hoeft niets te zeggen over de inhoud van jouw dagelijks bestaan, maar het is de overgang die het ons moeilijk maakt.

Waarom ervaar ik een vakantiedip?
Naast het gemis van een lekker zonnetje, vrijheid, lekker eten is de oorzaak hiervan voornamelijk biologisch van aard. De gelukstofjes in jouw hersen zijn namelijk uit balans. Je vakantie is namelijk een broeinest voor geluksstofjes zoals endorfine, dopamine en serotine: het vakantiegevoel. Je dagelijks leven omvat in de regel minder triggers voor deze geluksstofjes. (Sorry: vakantiedip!)

Wat triggert die stofjes dan?
Genotsmiddelen zoals alcohol, nicotine maar ook lekker eten stimuleren de productie van de geluksstofjes. Niet alleen genotsmiddelen maar ook het samenzijn met andere mensen, lichamelijk contact, een ontspannende massage en lichamelijke inspanning. Misschien denk je: die triggers zijn ook aanwezig in mijn dagelijks leven. Echter op vakantie ervaren we veel minder stress, stress heeft een remmende werking op de aanmaak van deze stofjes.

Hoe kan ik dan die dip voorkomen?
Wees je bewust van wat jou een geluksgevoel geeft op vakantie. Wordt je intens gelukkig van koffie op een terras? Of het kijken naar een ondergaande zon? Een avondwandeling op een zwoele zomeravond? Reflecteer eens op de geluksmomenten en kijk hoe je ze hier ook meer kan creeeren.

Kijk ook naar wat je stress geeft of je goede humeur onderdrukt. Deze ‘geluksremmers' zijn vaak anders in te richten. Ervaar je vaak stress op je werk? Stress houdt vaak verband met zelfmanagement en timemanagement. Wellicht is de training Omgaan met stress of Prioriteiten stellen dan wat voor jou.

Go vakantievibes!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down