11 januari 2022 
2 min. leestijd

De gouden regels voor feedback geven

In mijn vorige blog stipte ik het al aan door te roepen dat feedback uitdrukkelijk NIET hetzelfde is als kritiek.

“Brrr . . . kritiek! Daar doen wij hier niet aan. Wij moedigen een aanspreek-cultuur aan!”

Serieus?! Wat onverstandig!

Want wat is er mis met kritiek? Volgens mij kun je geen business draaien zonder duidelijk te zijn over de regels, parameters, veiligheidsafspraken, targets, doelen, wettelijke eisen . . . vult u maar aan.

En als deze niet gehaald of nageleefd worden – dan zal je toch ECHT kritiek moeten kunnen leveren.

Regels feedback geven

Kritiek is spijtig genoeg een vies woord geworden maar laten we onze beste vriend er eens bij halen: Google. Wikipedia is natuurlijk totáál niet verantwoord (hoor mij eens kritiek hebben) maar wel een plek waar veel mensen zich begeven. Dus een lekker groot bereik en da’s handig als je mensen op andere gedachten wil brengen.

Wat zegt Wiki?

Kritiek (Oudgrieks κριτικός, kritikós, via Latijn criticus: beoordelaar, kunstrechter) is het beoordelen van daden, werken, uitspraken, maatschappelijke toestanden, theorieën.

Als je kritiek nou eens zo beschouwd: als het beoordelen van zaken - niet van de persoon!

En dat sluit dan weer perfect aan bij de regels van feedback geven en ontvangen... want dát is eigenlijk waar ik naar toe wil. Kritiek moet gegeven kunnen worden. Je moet je echter wel aan dezelfde ‘spelregels’ houden:

•    Houd het concreet, benoem gedrag, geef (recente) voorbeelden

•    Geef aan wat het (ongewenste!) effect hiervan is (boze klanten, onveilige situaties, niet-behaalde deadlines)

•    Vraag of de ander dit herkent, begrijpt of wist (want er zijn maar liefst 6 verschillende redenen waarom mensen iets niet doen, en ze vergen allemaal een andere onderzoeksvraag EN een andere aanpak; meer hierover in een ander blog.

•    En geef aan hoe het WEL moet of mag.

Niks geen ‘zou je vanaf nu alsjeblieft…’ of ‘ik wil je vragen dit voortaan niet meer …’.

Waarom niet?

Bij pure feedback VRAAG je hooguit, nadat je heel eerlijk hebt aangegeven wat het met je doet (slechts 4 smaken: bang, boos, blij of bedroefd) of de ander dat niet meer (zo) wil doen.

En je bent wel van beton als je daar je schouders over ophaalt. Maarrrrrr... feedback MAG de ander naast zich neer leggen. Het is immers van jou: jouw pijnpunt, jouw zwakke plek. Je kan de ander om hulp vragen, maar de ander MAG en KAN dat weigeren.

Kritiek mag en kan niet geweigerd worden! Anders ontploft de tent, vallen er doden of worden er in ieder geval missers gemaakt. En dat mag... sterker... dat moet gezegd kunnen worden.

Heel veel succes met het gaan onderscheiden van Feedback en Kritiek!

Behoefte om hier eens over te sparren? Neem gerust contact met me op: lettie@intoacademy.nl of 0613468889.

Wil je meer leren over de regels van feedback geven en ontvangen? Dan is onze training Feedback iets voor jou.





Over de schrijver
Reactie plaatsen