16 november 2021 

Goede communicatie; 3 technieken om goed te communiceren als luisteraar

Wat is goede communicatie?

Weet je nog de inleiding in de vorige blog over het varkentje? Iedereen heeft een ander beeld van een varkentje als je ernaar vraagt het te tekenen of te omschrijven. Dat noemen we je referentiekader. Dat is gevormd door je verleden, wat je hebt meegemaakt, je gewoontes, de context waarin je opgroeide, je karakter, je religie, je opleiding, je (sub)cultuur etc. Het bepaalt onder andere wie je bent, hoe je naar de wereld, andere mensen en situaties kijkt.

In deze blog drie tips om goed te communiceren als ontvanger, luisteraar. Ook dit varkentje kun je wassen, zij het wellicht met iets meer moeite. Het is namelijk veel makkelijker om te spreken dan om te luisteren. Ik kan namelijk sneller denken (1400 woorden per minuut) dan jij spreekt (130 woorden per minuut), daardoor zal ik veel eerder afgeleid zijn en moet ik echt mijn best doen te focussen op jou en je verhaal. Hoe doe je dat?

3 Tips om goed te communiceren als ontvanger; hoe luister je?

Werken aan je communicatieve vaardigheden, doe je zo:

Tip 1. Stop met multitasken, wees liever aanwezig

Dit klinkt makkelijker dan het is. Hoe vaak denk je wel niet aan iets anders als je luistert naar degene met wie je in gesprek bent? Wat je vanavond voor leuks gaat doen, de mail die je nog wilt typen, de jas die je nog moet ruilen etc. Je hebt overcapaciteit in je hersenen. Wat te doen? Ga samenvatten en stel vragen. Open vragen wel te verstaan, dat zijn vragen die voornamelijk beginnen met w’s, zoals waarom, wie, wat, waar, wanneer en de h van hoe? In plaats van waarom kan je ook zeggen ‘wat is de reden?’ Veel mensen ervaren dat als prettig.

Tip 2. Stuur niet, ga liever mee in het verhaal van de ander 

Go with the flow. Een belangrijk tip als je echt wilt weten wat er speelt, ga mee in het verhaal van de ander. Probeer niet te sturen, door een vraag te stellen of suggestie te doen die  een hele andere kant op stuurt (simpelweg omdat dat voor jezelf comfortabeler is). Laat de ander zijn verhaal doen. Help hem door vragen te stellen ter verduidelijking. Je collega, vriend of broer zal zich oprecht gehoord voelen, want hij heeft zijn verhaal kunnen vertellen. Naast het feit dat je echt weet wat er speelt bij de ander, zal jullie relatie ook opgebouwd zijn. Gegarandeerd dat de ander terugkijkt op een goed gesprek, ook al heb jij slechts een paar vragen gesteld.

Tip 3. Luister niet om te reageren, maar liever om de ander te begrijpen

Eén van de meest voorkomende luisterfouten. Luisteren om te reageren. Hoe vaak heb je je reactie al paraat, terwijl de ander nog niet uitgesproken is? Onbewust wacht je op het moment dat het even stil valt en je jouw vraag kan stellen of zegje kan doen. Misschien heb je het wel eens gezien in een talkshow dat de presentator een vraag stelt die niet meer relevant is.  Je bent dan niet gericht op de ander maar voor bezig met jezelf en je eigen gedachte.


‘Goed communiceren? Laat alles aan jou uitstralen ''Ik wil je begrijpen''.


Stel je voor, jij hebt een nieuwe smartwatch, vertelt dit enthousiast en binnen no time sta je te kijken naar de legio functies op de smartwatch… van de ander! Herkenbaar? Wat dan wel? Jouw basishouding is ‘Ik wil de ander begrijpen’. Ik zou bijna zeggen (bijna hè 😉) vergeet alle tips uit deze en de vorige blog, je doet het namelijk al heel goed als je oprecht de ander wil begrijpen! Dat straal je uit.

Jij denkt sneller dan de ander kan spreken. Geef de ander jouw volle aandacht, luister oprecht, go with the flow en probeer de ander te begrijpen. Een goed gesprek, dat wil iedereen toch? Dat spreekt voor zich.

Wil je meer leren over goede communicatie? Dan zijn de communicatietrainingen die Into Academy aanbiedt echt iets voor jou. Kijk eens bij Motiverend gesprek, Feedback geven en ontvangen of de Masterclass Alles is communicatie.

Deel I van deze blog lees je hier.


Over de schrijver
Manager klantgeluk ‘Wees jezelf! Een origineel is altijd meer waard dan een kopie’ Ik houd van klantcontact. En heb de overtuiging dat ‘alles wat je aandacht geeft groeit’. Ik geef de klant graag oprechte aandacht. Daar staan we ook voor bij Into Academy.
Reactie plaatsen